17 september 2021

14 km schema: hoe werkt dit?

Ga jij dit jaar je eerste marathon lopen? In oktober in Rotterdam? Ben je op zoek naar een goed schema en wil je trainen met een groep. This is Running traint met het 14 km schema van Sportrusten. Wij trainen op hartslag en met korte duurlopen en zorgen ervoor dat onze lopers na 100 dagen fit aan de start van de halve of hele marathon staan.

This is Running heeft de afgelopen jaren veel hardlopers naar de marathon begeleidt. Dat doen we met het 14 km schema van Sportrusten. Dit schema is wetenschappelijk bewezen en is een verantwoord schema. Het schema is 100 dagen lang en heeft een goede opbouw. Daarnaast is het een gevarieerd hardloopschema, waardoor er in verschillende hartslagzones wordt getraind. Hierdoor wordt er optimaal getraind en wordt de hardloper fitter en sneller.

Bij het 14 km schema van Sportrusten doet de hardloper vier trainingen in de week. Twee duurlopen op hartslag, een rustige korte training en een intensieve training. Oftewel een gevarieerd schema in zijn geheel. Voordat de hardloper gaat starten met het schema is het een voorwaarde dat er een veldtest (ook wel hartslagtest) wordt gedaan. Uit deze test komt de marathonhartslag waar de hardloper heel gericht mee gaat trainen het hele traject lang. Ook is dit de hartslag waar de marathon op gelopen wordt. Naast de marathonhartslag worden de hartslagzones bepaald, waardoor de hardloper veel bewuster kan gaan trainen.

Het 14 km schema van Sportrusten is een schema waarbij rust en herstel is ingebouwd. De trainingen zijn relatief kort, maar er wordt wel effectief getraind. Na elke training start het herstel en is de hardloper weer opgeladen en hersteld voor de volgende training. Hierdoor is de kwaliteit van de trainingen hoog. En maakt de hardloper een enorme progressie door gedurende het traject. Blessures blijven daarnaast ver weg en de hardloper raakt niet overtraind.