17 september 2021

5 tips voor startende hardlopers

Door de corona pandemie zijn onze opties tot sporten beperkt. De sportscholen zijn gesloten en groepslessen verboden. Daarom is Nederland massaal aan het hardlopen geslagen.

Groentjes in de hardloopwereld moeten wel oppassen. Het ziet er zo simpel uit, maar hardlopen is een blessure gevoelige sport. Daarom in deze blog: vijf tips voor een beginnend loper!

1. De juiste schoenen

Een veel voorkomende beginnersfout is het aantrekken van je afgetrapte gympen wanneer je een rondje gaat rennen. Deze bieden echter weinig ondersteuning. Hardloopschoenen zijn veel verender, wat de klappen dempt van het lopen op harde ondergronden. Daarom zijn hardloopschoenen een investering waard. Laat je adviseren in een hardloop speciaal zaak.

2. Wees geduldig

Hardlopers zijn doodlopers. Veel beginnende lopers lopen te snel. Bij hardlopen kan je beter gaan voor afstand dan voor tijd. Maak je niet druk om je tempo en matig je snelheid. Als je eenmaal een goede afstand loopt, kan je rustig aan het tempo opbouwen. Ook is het niet erg om af en toe een wandelpauze te nemen. Stevig wandelen is geen schande. Sterker nog: het is een middel om je uithoudingsvermogen te verhogen, omdat het de duur van je training verlengd.

3. Routine

Een hardloop schema vraagt een routine matige aanpak. In een goed hardloop schema horen ook rustdagen. De spieren in je benen moeten immers herstellen van de ronde die je hebt gelopen. Daarom werkt het goed om bepaalde dagen in de week in te plannen voor een ronde. Je kan beter drie keer per week een half uurtje gaan, dan één keer per week een lange afstand te doen. Rusteloos op je rustdag? Maak dan een stevige wandeling, dat bevordert het herstel van je spieren.

4. Goed eten

Ook al zul je net na je ronde geen honger hebben, toch is het belangrijk goed te eten. Een goede spieropbouw is namelijk van belang. Kies daarom voor een eiwitrijk dieet. Na je ronde is het goed om veel eiwitten tot je te nemen die je spieren herstellen. Denk aan een bakje kwark, een eitje of chocolademelk. Eet echter nooit vlak voor je training. Het liefst zit er ongeveer twee uur tussen je laatste maaltijd en de start van je rondje.

5. Motiveer jezelf

Hardlopen vereist discipline. Het zal een tijdje duren voor je in het ritme komt en je hardlopen echt lekker gaat vinden. Daarom is het belangrijk jezelf te motiveren. Een trainingslogboek kan daarbij helpen. Dat kan op papier, of via hardloop-apps zoals Strava. Het zien van de groei die je maakt en de afstanden werkt opbeurend. Een andere populaire optie is lid worden bij een hardloopclub. Hardlopen in een groep heeft veel voordelen. En je weet zeker dat je in het juiste tempo je training opbouwt.

Ook als je eens een rondje loopt dat niet lekker ging, of kleiner was dan je had verwacht: het is altijd beter dan thuis op de bank zitten.